Sunday, June 25, 2006

Midsommar

Na een paar dagen in een 'rustoord' in Lund, was ik afgelopen vrijdag weer in Lund. Ditmaal om met een stel Zweden 'midsommar' te vieren. In Nederland wordt 21 juni als midzomer beschouwd, hier in Zweden is dat 24 juni: sint jan. De avond tevoren komen Zweedse families tezamen onder het genot van een hapje en een drankje. Zo ook ik en mijn huisgenoten (inmiddels zijn dat er twee.... daarover later meer). Buiten, in de tuin van een goede vriend van huisgenoot John werd een heel lange tafel gedekt en gevuld met de lekkerste gerechten. Gekookte aardappels met dille en zure room en verschillende soorten ingelegde haring mochten natuurlijk niet ontbreken. Een ander standaard ingredient voor een succesvolle midzomeravond is schnaps. Ieder glas schnaps, in dit geval aquavit, liet zich vooraf gaan door een lied. Al zingend en etend brachten we de avond en de vroege morgen door.
Ik had in de aanloop naar dit grootse feest wat inlichtingen gewonnen over de rituelen die midzomer kenmerkt. Naast het hierboven beschreven samenkomen is het voor jonge, ongetrouwde vrouwen een 'gewoonte' om tijdens deze avond over zeven hekken te springen (let wel, dit feest kent zijn oorsprong op het platteland) en in ieder tussenliggend stuk land een bloem te plukken. Deze bloemen dien je dan onder je kussen te leggen. De man waarover je die nacht droomt zal je toekomstige echtgenoot zijn. Aangezien ik te boek sta als iemand die bloemen steelt (prachtige tulpen in de tuin van het ziekenhuis vragen er toch om geplukt te worden, laat staan heerlijk geurende seringen in de tuin van het naburige appartementencomplex) leek het mij een uitgelezen kans om eens 'legaal' door diverse tuinen te banjeren en mezelf te goed te doen aan kleurige ruikers. Echter, dit ritueel dient voor twaalf uur 's nachts uitgevoerd te worden. Tja, toen zaten wij nog te smullen van schnaps en cheesecake. Geen bloemen dus voor mij. Heb wel gedroomd trouwens die nacht; vele mannen passeerden de revu. Maar goed dus dat er geen zeven bloemen onder mn kussen lagen. Ik was er niets wijzer van geworden.

1 Comments:

At 4:07 AM , Anonymous Anonymous said...

Mooi verhaal met de bloemen en de mannen, had ik dat geweten had ik het ook uit kunnen proberen. Jammer dat het niet meer gelukt is af te spreken toen je in Nederland was...

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home